MENU

(G)één PBM voor alles en iedereen

“Kennis over PBM’s is over het algemeen beperkt. Niet alleen bij docenten, maar ook bij veiligheidskundigen”, zegt Peter Boen van 3M. Vaak wordt bijvoorbeeld dezelfde gehoorbescherming gebruikt bij verschillende werkzaamheden.  

Peter Boen, senior application engineer van 3M, gaf hierover een workshop op de landelijke BWI dag in Avifauna. “Dat komt omdat kennis over PBM’s nauwelijks voorkomt in de opleiding van techniekdocenten.” Daardoor wordt vaak een PBM gekozen die in veel gevallen ‘te goed’ beschermd. Als je een PBM kiest moet deze beschermen tegen gevaar, maar ook passen bij de omstandigheden en juist gebruikt worden.

(G)één PBM voor alles én iedereen
“Vanwege de beperkte kennis over PBM’s bij docenten en ook veiligheidskundigen weten ze vaak niet hoe ze het juiste PBM kunnen kiezen. En kiezen daardoor vaak voor één PBM voor alles én iedereen." Maar het lawaai van timmerende leerlingen, een schuurmachine of een zaagtafel is niet hetzelfde. Van een machine die maar kort heel veel lawaai maakt is de piekgeluidsdruk erg hoog. En heb je dus een hoge demping nodig.

Gehoorbescherming gaat over veilig horen. Heb je een omgeving met minder lawaai en draag je een PBM met hoge demping, dan kan een docent zichzelf, zijn leerlingen en de machines niet horen. En datzelfde geldt voor leerlingen. Die horen de docent en de machine niet goed.

Juist gebruik
"Daarnaast zie ik vaak dat er te weinig aandacht is voor het juist dragen, onderhouden en opbergen van PBM’s. De meeste PBM’s zijn geen ingewikkelde machines. Maar dat wil niet zeggen dat leerlingen vanzelfsprekend weten hoe ze deze goed kunnen dragen en gebruiken. Dit vraagt uitleg én oefening. Niet tot de leerlingen het kunnen, maar tot ze het niet meer fout kunnen doen." Door uitleg over juist gebruik, onderhoud en opbergen draagt een PBM comfortabeler. En draagt daardoor bij aan het voorkomen van lichamelijke schade.

Meer scholing
"Om kennis over het selecteren van en omgaan met de meest geschikte PBM’s te vergroten kunnen docenten (en veiligheidskundigen) opleidingen volgen. Die opleidingen kun je makkelijk via internet vinden." Daarnaast is het wenselijk dat docenten leerlingen onder meer uitleggen hoe ze PBM’s het beste kunnen gebruiken, reinigen en opbergen.

Gevolgen op de korte termijn is een goede motivatie
Hoe kunnen middelbare scholen docenten en leerlingen overtuigen om PBM’s te dragen? “Dat is niet zo eenvoudig”, vertelt Peter. “Soms is schade, zoals gehoorschade, pas na lange tijd merkbaar. Daarom is het vaak beter om naar de effecten op korte termijn te kijken. Als je bijvoorbeeld moe bent door te veel omgevingsgeluid, is het moeilijk om je aandacht erbij te houden. En neem je langzamer en minder goede beslissingen. Hierdoor kunnen eerder ongelukken ontstaan. Als ik dat aan mensen vertel, dan reageren ze: ‘Dat kennen we, dat is de moeite waard!’”

Peter besluit: “Goede, geschikte PBM’s zijn een investering in veiligheid en productiviteit."