Wie is verantwoordelijk voor taken?
Artikel 3 lid 3 van Arbowet verplicht werkgevers (het bestuur / bevoegd gezag) te zorgen voor een goede verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen werknemers (schoolleider, docenten, hoofd BHV, preventiemedewerker etc.) bij taken op het gebied van veiligheid en gezondheid van werknemers.
Meestal is het de taak van de schoolleider (rector / directeur) om te zorgen voor een goede onderwijsorganisatie en de randvoorwaarden. Daarbij horen afspraken over:
- Verdeling van taken over functies. Valt bijvoorbeeld het onderhoud en regelen van keuring van machines tot het takenpakket van de docent of regelt facilitair dat?
- Waarvoor je als functievervuller / taakuitvoerder verantwoordelijk gehouden wordt (voorbeeld: zorgen dat machines elk jaar gekeurd worden).
- Welke bevoegdheden heeft de taakuitvoerder om die verantwoordelijk waar te kunnen maken (voorbeeld: afgekeurde machines mogen niet gebruikt worden en je mag tot een bepaald maximum voor herstel uitgeven).
Het goed afspreken van taken, verantwoordelijkheden en bijbehorende bevoegdheden draagt bij aan duidelijkheid (je weet wie wat moet doen), een veilige werkomgeving (je weet dat het geregeld is) en de juiste werkbelasting (het hoort wel óf niet tot je takenpakket). Tenslotte is het belangrijk dat men van elkaar weet wie wat doet en waarvoor verantwoordelijk is. Duidelijkheid over elkaars rollen helpt rolverwarring en -conflicten te voorkomen en verkleint de kans dat zaken blijven liggen.