MENU

Veilig werken binnen het Praktijkonderwijs

Een goede veiligheidscultuur op school begint bij aanwezigheid van kennis en goed gedrag. Een docent die laat zien dat veiligheid belangrijk is, wordt door de leerlingen gevolgd.

Voion Logo Pratijkonderwijs logo
contact

Ontwikkeling van het brein

Bij jongeren ontwikkelen hersenen zich nog. Het hersengebied dat gebruikt wordt voor plannen en organiseren is als laatste aan de beurt met rijping. Complexe zaken ordenen en organiseren is daardoor lastig voor jongeren.

Jonge mensen hebben vaak meer moeite met vroeg opstaan. Ook dat komt voor een deel door hun ontwikkeling. Omdat het dag- en nachtritme beïnvloed wordt door de geslachtshormonen verschuift het natuurlijk bioritme in de puberteitsfase. Hersenen hebben een ander ritme, waardoor jongeren in de ochtend minder scherp zijn.

Sociale informatiestroom

Een andere oorzaak van afnemende concentratie heeft te maken met de informatiestroom. Via smartphones en tablets stopt deze stroom nog maar zelden. Veel jongeren beginnen de dag met kijken of er nog berichten zijn en sluiten de dag er ook mee af. Dit sociale gedrag gaat ten koste van de nachtrust. 

Door de combinatie van oorzaken (bioritme, nachtelijke activiteit, kort slapen, gehaast opstaan) kunnen de prestaties op school verminderen. Het gevolg van minder nachtrust en afleiding is dat jongeren minder geconcentreerd bezig zijn met hun werkzaamheden. Er is daardoor een groter risico op ongevallen.